Over mij

Mijn foto
Ik wil mijn werk graag goed doen. Kwaliteit van zorg toetsen aan het naleven van regels heeft misschien voordelen omdat je dan iets hebt om te 'meten'. Maar in mijn dagelijks werk loop ik in toenemende mate aan tegen het gevaar ervan: dat aan het eind van de rit het enige dat werkelijk telt de belangen van de zorgverlener zelf zijn. En wat is dan nog 'goed doen'? Vragen hierbij en ideeēn hierover genoeg - lees maar.

maandag 8 november 2010

academische vroedvrouw nieuwe stijl

Onze beroepsgroep gaat voor academisering.
Kort door de bocht moeten vroedvrouwen moeten zich meer gaan bezighouden met onderzoek en zelf onderzoek kunnen lezen en beoordelen.
Academisering zou kunnen bijdragen aan 'kritisch leren denken'.
Dat kritisch denken, daar kom ik graag een andere keer op terug.


Maar door 'je hersens gebruiken' en 'academisering' op één lijn te zetten kan het wat mij betreft ook heel goed zo zijn dat vrouwen alleen maar verder van huis komen. 


Want als vroedvrouwen hun identiteit kwijt zijn en vervolgens gaan academiseren, waar gaan ze dan onderzoek naar doen? 



Als ik denk aan dat experiment met katten van twee dagen geleden. De meeste vroedvrouwen en artsen zijn opgeleid in dergelijke laboratoria en dat betekent, dat de meeste 'evidence' die we hebben ook uit laboratoria vandaan komt. Of er in elk geval zó door is beïnvloed dat ik me dagelijks afvraag; is dit wel 'waar' wat ik denk?
Is het wel 'waar' wat voor waar wordt neergezet? Of is het alleen 'waar' in het laboratorium, maar gebeuren er in een hoekje van de kast als er niemand toekijkt hele andere dingen? 
En wat is dan de rol van een vroedvrouw hierbij?


Een ander punt: wat moet ik met het gegeven dat er al zo veel onderzoek ligt dat klinkt als een klok maar wat in de praktijk niet wordt gebruikt?
Bijvoorbeeld.
Het blijkt zo te zijn dat, als een barende wordt aangemoedigd om actief op zoek te gaan naar een voor haar goede houding tijdens het persen, zij maar zelden op de rug op bed belandt. En dat een verticale houding tijdens het persen vele voordelen heeft voor de barende.
En dit is niet sinds een jaar ofzo bekend, welnee, dat is al vele jaren 'evidence based'.
Ik geloof dat in de Verenigde Staten op dit moment een hoger percentage vrouwen verticaal bevalt dan in Nederland. En ik maak me sterk dat dat niet komt doordat de voordelen van verticaal bevallen bij de meeste verloskundig zorgverleners niet bekend zijn.
Ergens 'evidence' voor vergaren geeft geen enkele garantie voor het toepassen ervan.


Ik zou er dan ook voor zijn om heel kritisch te zijn naar wat we als vroedvrouwen gaan onderzoeken. En om als onze taak te zien dat aan een essentiële voorwaarde voor 'evidence based' werken wordt voldaan: dat bij het beoordelen of bepaalde evidence van toepassing is, de vrouw zelf betrokken wordt. Dat gebeurt te weinig en is typisch een taak voor een vroedvrouw nieuwe stijl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten