Over mij

Mijn foto
Ik wil mijn werk graag goed doen. Kwaliteit van zorg toetsen aan het naleven van regels heeft misschien voordelen omdat je dan iets hebt om te 'meten'. Maar in mijn dagelijks werk loop ik in toenemende mate aan tegen het gevaar ervan: dat aan het eind van de rit het enige dat werkelijk telt de belangen van de zorgverlener zelf zijn. En wat is dan nog 'goed doen'? Vragen hierbij en ideeēn hierover genoeg - lees maar.

woensdag 10 november 2010

beval thuis, dat is veilig!

Op dit moment lijkt het helemaal ok, zowel voor verloskundigen als voor journalisten, om iets te zeggen als: 'het behoud van de thuisbevalling moet geen doel op zich zijn'.
Dit klinkt geweldig genuanceerd. Bovendien kun je er prachtig achter verscholen houden of je nou eigenlijk vindt dat een thuisbevalling iets goeds is, of dat je er niet veel belang aan hecht.
'Vrouwen hebben keuzevrijheid', is er nog zo een.
En: 'een gezonde moeder en een gezond kind, dat zou het primaire doel moeten zijn, niet het behoud van de thuisbevalling'.
Tsja. 
Sinds wanneer is het effect van de omgeving waarin een vrouw baart zo van ondergeschikt belang geworden?
Misschien in de tijd waarin de onzinnige term 'verplaatste thuisbevalling' is uitgevonden?
Enfin, onze beroepsgroep heeft een jaartje of tien nodig gehad om de thuisbevalling onaantrekkelijk te maken, maar nu lijkt het dan toch te gaan lukken!
Alsof het niet uitmaakt! En wat wordt er vervolgens gezegd, nu steeds meer vrouwen niet meer thuis durven te bevallen: 'ze hebben keuzevrijheid...' Alsof die keuze niet cruciaal te beïnvloeden is geweest!

Ik durf wel stelling te nemen - ik gun vrouwen een bevalling in hun eigen huis. Natuurlijk denk ik dat het voor sommige vrouwen beter is om in het ziekenhuis te bevallen, maar:
volgens mij zou 70% van de Nederlandse vrouwen zonder meer veilig thuis kunnen bevallen. Het systeem moet hier en daar flink worden aangepast. De samenwerking tussen gynaecologen en vroedvrouwen moet absoluut beter. En vroedvrouwen zouden beschikbaar moeten zijn voor alle vrouwen, in kleinschalige organisatievormen, zodat ze elkaar goed kennen.

Een vrouw adviseren thuis te bevallen is als interventie wat mij betreft simpelweg te vergelijken met een vrouw adviseren om klinisch te bevallen. Met dat laatste hebben we toch ook niet zoveel moeite? Bevallen in eigen omgeving is een basisvoorwaarde voor een veilige bevalling. Als vroedvrouwen zich tenminste durven te verdiepen in de fysiologie van een baring én geleerd hebben om te gaan met hun eigen angsten.

1 opmerking:

  1. Pijnlijk waar, de angst om een standpunt in te nemen en je eigen angsten te erkennen. Spijker op zijn kop, erg knap!
    Dank je wel Rebekka.

    Liefs
    Jolien

    BeantwoordenVerwijderen