Over mij

Mijn foto
Ik wil mijn werk graag goed doen. Kwaliteit van zorg toetsen aan het naleven van regels heeft misschien voordelen omdat je dan iets hebt om te 'meten'. Maar in mijn dagelijks werk loop ik in toenemende mate aan tegen het gevaar ervan: dat aan het eind van de rit het enige dat werkelijk telt de belangen van de zorgverlener zelf zijn. En wat is dan nog 'goed doen'? Vragen hierbij en ideeēn hierover genoeg - lees maar.

dinsdag 16 november 2010

Thuis kunnen bevallen - GOUD WAARD

Ik beweerde laatst op het Forum van de KNOV dat het een 'grondrecht' van Nederlandse vrouwen is om thuis te bevallen.
Een collega reageerde fel: waar stond geschreven dat dat een grondrecht was?


Deze discussie zit me hoog. Heel veel Nederlandse vrouwen vinden het idee van in hun eigen huis bevallen zeer aantrekkelijk. Toch gaan ze zich hier toenemend onzeker over voelen. En veel verloskundigen zijn bereid om, al is het maar voor even, te twijfelen aan de 'waarde' van de thuisbevalling.


In het fantastische artikel in het NRC van afgelopen zaterdag van Raymond de Vries en Marianne Nieuwenhuijze wordt dat heel goed verwoord:
http://www.nrc.nl/digitaleeditie/NH/20101113___/2_010/


Het hele artikel is goed, maar ik doel nu op deze zin: 
"Ondanks de aanhoudende pogingen om de Nederlandse manier van bevallen te medicaliseren, geeft 60% van de Nederlandse vrouwen de voorkeur aan een thuisbevalling. Deze vrouwen verliezen gaandeweg hun stem (en hun keuze) nu ze worden afgeschilderd als ouderwets - als vrouwen die niet van hun kinderen houden."


Wij vroedvrouwen zouden met opgeheven hoofden, handen ineen, pal moeten gaan staan voor die 60% vrouwen en de zorg zo organiseren, dat zij ALLEMAAL thuis kunnen bevallen, dat de voorwaarden in de zorg zo zijn geregeld, dat dat kan.
De mitsen en maren, die hier aan vast zitten, zijn op te lossen!
Wij vroedvrouwen zouden ons, met de handen ineen, massaal moeten distantiëren van de bewering dat een 'huiselijke omgeving' creëren in een ziekenhuis of wat voor geboortehuis dan ook, ook maar in de verte kan tippen aan wat het betekent als een vrouw op haar eigen terrein bevalt. We deinzen terug om dat te doen - waarom toch?
Wij vroedvrouwen zouden eens grondig onder de loupe moeten nemen of we niet veel te veel van het huis van een barende een soort 'mini-ziekenhuis' maken, braaf onze richtlijnen volgend. Ik zeg niet dat het onzin is, maar het wordt me veel te weinig bevraagd!
Wij vroedvrouwen zouden, heel dringend, vrouwen zelf een regisserende rol moeten geven in hun eigen zorg-proces.


Het is stuitend 'unfair' om de waarde die thuis kunnen bevallen voor vrouwen heeft te degraderen tot iets uit de marge, niet essentieels.
Ik vind het niet fair en ik vind het laf. 
Graag verwijs ik alle KNOV leden even naar ons discussieforum op de ledensite,
waar Mirjam Medema een scherpe reactie geeft bij het item: 'hogere babysterfte 1e lijn vs 2e lijn?'. Lezen! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten