Over mij

Mijn foto
Ik wil mijn werk graag goed doen. Kwaliteit van zorg toetsen aan het naleven van regels heeft misschien voordelen omdat je dan iets hebt om te 'meten'. Maar in mijn dagelijks werk loop ik in toenemende mate aan tegen het gevaar ervan: dat aan het eind van de rit het enige dat werkelijk telt de belangen van de zorgverlener zelf zijn. En wat is dan nog 'goed doen'? Vragen hierbij en ideeēn hierover genoeg - lees maar.

vrijdag 10 december 2010

De geboorte pleister

Waarde (vroed-)vrouwen,

Vandaag kreeg ik een link doorgestuurd naar de website van mijn eigen beroepsorganisatie.
Ik kan het niet kan laten er even wat details over in te koppen..


Vroeggeboorte voorspellen??
Door bij frequentere harde buiken gezwind naar het ziekenhuis te rijden en daar te worden getoucheerd? Desnoods vier keer per week?
Of gaan we dit soort dingen krijgen: 'met een dergelijk patroon van Braxton-Hicks contracties heeft u 75% kans om binnen nu en twee weken te gaan bevallen'.
En dan - hoe kan een dreigende vroeggeboorte worden voorkomen?
Bij een onbehandelde blaasontsteking kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Maar heb ik iets gemist op het gebied nieuwe vormen van weeënremming die langer werken dan 24-48uur? Progesteron?
En hohoho, minder snel worden opgenomen - en dan: eerder met hun kindje naar huis? Omdat het later geboren wordt? Omdat we de dreigende vroeggeboorte hebben weten te ondervangen? En in hoeveel procent van de gevallen lukt dat? En hoeveel procent van de vrouwen zit wekenlang met zo'n pleister?

Ik krijg hier hele donkere kringen van onder mijn ogen.
Feitelijk is er nog niet eens echt 'bewezen' dat het goed is dat preterm geboren kinderen gescheiden worden van hun moeder! Om maar eens een zijsteeg te noemen.
Of beter gezegd nog: er zijn sterke aanwijzingen dat preterme kinderen die non-stop bij hun moeder zijn het beter doen dan hun in de couveuse liggende lotgenoten en dat dit echt meer aandacht verdient dan het nu krijgt.
Ik ben in een sombere bui - denk dat dergelijk onderzoek er niet gauw komt, simpelweg omdat er niet op verdiend kan worden en er zoveel geld voor onderzoek uit de industriële hoek komt. Die tocopleister, wat kost die?

En nu gaan we vrouwen werven voor de geboortepleister met de leus dat ze hun kindje eerder naar huis 'mogen'?

Van wie is dat kindje eigenlijk?

We lezen verder.
Wat wordt hier zomaar toegegeven: dat een schedelelectrode gevaarlijk is. Ach, ik dacht dat ongeboren kinderen geen pijn voelden..als je ziet hoe ze doorgaans uit hun moeder worden gehaald; alsof ze uit de klei worden getrokken.
Maar goed - de pleister dus, heeft nog meer voordelen. We gaan vrouwen 24 uur per dag 'in de gaten' houden, 'ver' voor de geboorte.
Ze bedoelen natuurlijk het ongeboren kind dat ze in de gaten gaan houden, niet de vrouw.
O, ja, de vrouw, de babyverpakking.
Die onhandige omhulling, waardoor wij deskundigen de baby niet kunnen zien en niets kunnen zeggen over hoe het daarmee gaat. Die verwachtingsvol opkijkt naar dokter Oei (zie foto): dokter, hoe gaat het met mijn kind?

Mag ik iets radicaals zeggen? Weet je wat ik wel eens onderzocht zou willen zien? Je neemt een groep vrouwen en geeft ze een zorgverlener die zegt: 'Jíj, de moeder, bent de primaire deskundige over je ongeboren kind en ik, de zorgverlener, kan dat alleen maar ondersteunen'. Daarnaast neem je een groep vrouwen die een zorgverlener heeft die zegt: 'Er kan op elk moment in de zwangerschap een acute situatie ontstaan, maar vanaf nu zullen wij je continu monitoren en ons uiterste best doen om elke ramp af te wenden. Wij zijn verantwoordelijk'. 
En dan wil ik weten in welke groep de meeste vroeggeboorten zijn, en de geboortegewichten van alle kinderen, en de kwaliteit van leven in de zwangerschap voor de vrouwen, en last but not least een langetermijn follow up van de ontwikkeling van de kinderen en het ontstaan van problemen bij moeder of kind in de eerste jaren.

Van wie is die baby eigenlijk?

Geweldig en fantastisch voor die vrouwen, die dit willen - maar vrouwen die er het volste vertrouwen in hebben dat zij zelf nog altijd het meest deskundig zijn in 'weten' of hun ongeboren kind in goede conditie is (en dat zijn de meeste vrouwen) - hebben die stem?

Ethici en mensenrechtenactivisten, waar zijn jullie?

Rebekka.


2 opmerkingen:

  1. Er zijn al jaren lang zoveel wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat je moeder en baby niet moet scheiden, JUIST NIET bij preterm. Op mijn blog barst het er van. Skin to skin, Nils Bergman, DE expert op dit gebied. http://in-vrijheid-bevallen.blogspot.com/2010/02/skin-to-skin-zo-belangrijk-altijd.html

    BeantwoordenVerwijderen