Over mij

Mijn foto
Ik wil mijn werk graag goed doen. Kwaliteit van zorg toetsen aan het naleven van regels heeft misschien voordelen omdat je dan iets hebt om te 'meten'. Maar in mijn dagelijks werk loop ik in toenemende mate aan tegen het gevaar ervan: dat aan het eind van de rit het enige dat werkelijk telt de belangen van de zorgverlener zelf zijn. En wat is dan nog 'goed doen'? Vragen hierbij en ideeēn hierover genoeg - lees maar.

donderdag 16 december 2010

Waar gaat dit over?

Enige voorbeelden, allemaal zo afgezaagd en uitgekauwd als wat, maar herhaling is de kracht van de reclame.
En daarna ga ik nog even door op de waan van de dag.


Een paar dagen op vakantie - ha fijn.
Geregeld vraag ik aan vrouwen of het voor hen uitmaakt - kun je net zo makkelijk in je vakantiehuisje poepen als thuis?
Echt niet!!! zeggen ze dan (meestal).


Een echte man - laten we hem voor het gemak Gerard noemen, zit te plassen. Ineens wordt de deur door mij opengetrokken - hij had m niet op slot gedaan! 
Moet ie nou nog nodig? Ehm..Gerard gaat later nog wel even...


Voorbeeldje op seksueel vlak nog nodig?
Say no more.


Als het om bevallen gaat, hebben we een probleem. Het is net als plassen. Of vrijen.
Hoe meer je observeert, hoe minder het gaat.


En dat, vrouwen, weet iedereen. Daar hoef je niet voor te hebben gestudeerd.
Misschien is het zelfs wel zo dat hoe meer je gestudeerd hebt, hoe minder je dit nog weet. Al ken ik gelukkig vele gestudeerden die het (nog) weten.


Ik heb de brief van minister Schippers nu drie keer gelezen. Ik heb de moed opgegeven. Ik heb gehuild met m'n hoofd op de tafel. Ik heb gedacht: ik stop er mee. Ik schrijf het maar zo even op, omdat ik denk dat ik vast niet de enige ben die dat wel eens denkt. Als de minister dit gelooft, wat piep ik dan nog op m'n blog? Als een mug tegen een olifant?
Het gaat ver boven m'n pet.
Geboortehuizen?
Vervroegde inzet kraamzorg?
Afstand tot ziekenhuizen te groot om veilig thuis te kunnen bevallen?


Vrouwen, zeg eens, waar gaat dit nou eigenlijk echt over?


De waan van de dag en veel geld wat mij betreft. En rookgordijnen, echte goeie dikke rookgordijnen. 


We hebben (vroed-)vrouwen nodig, heel veel vrouwen. 
Die durven te fronsen over deze brief van minister Schippers en iets van deze strekking denken:
'klopt dit wel?'
'is dit wel waar?'
'waar gaat dit nou écht over (60x)?'
En dan zou het gaaf zijn als al deze (vroed-)vrouwen opstaan en zeggen: Nee. Dit klopt niet zo. Dit willen wij anders. Dit gaat te ver. Handen af van onze cultuur. Ga je centen maar ergens anders mee verdienen.


Wát een ongelooflijke LAUWE, bange LULkoek wordt er op dit moment door journalisten, artsen, maar nu ook door de minister geproduceerd.
Maar goed, eigenlijk hebben ze volkomen gelijk. Geboortecentra. We hadden al bedacht dat we niet meer in de huizen van vieze aso's een bevalling wilden doen, toch? Die mogen naar lekkere schone geboortecentra komen. Daar mogen ze dan het eerste levensjaar van hun kind ook doorbrengen, continu begeleid door een maatschappelijk werker. Misschien kan ActiZ hier meteen even een plan voor maken en een tariefje uit peuren?
M'n eigen beroepsorganisatie is bovendien teleurgesteld dat het tarief voor het preconceptiespreekuur er niet is gekomen. Niemand durft meer hardop te zeggen wat een gelul ook dat hele preconceptiegedoe is.
O, en ook die vervroegde inzet kraamzorg hebben wij vroedvrouwen zelf geregeld. We gaan toch zeker niet zelf de hele nacht naast zo'n primi zitten!
Het Perinatal Webbased Dossier een oplossing voor het verbeteren van de samenwerking? Ha, ja, tuurlijk, dan hoeven we niet met elkaar om de tafel, je kijkt gewoon even in elkaars dossier! Praktisch! 
Veiligheid? De cliënt centraal? AMMEHOELA! Het eigen werkrooster centraal! De eigen praktijkorganisatie centraal! De eigen portemonnee centraal! Zelf buiten schot blijven centraal!


Bedoel ik te zeggen dat zorgverleners zichzelf totaal en compleet moeten wegcijferen voor de goede zaak in ruil voor een droge boterham? Wel zeker niet. 


Maar het soort teksten als minister Schippers nu heeft geproduceerd en de overduidelijke, leugenachtige lobby die erachter zit - daar klopt geen moer van, dat kán gewoon niet kloppen. Dat gaat niet over waar het over gaat.


Vrouwen bevallen niet beter als ze geobserveerd worden. Als je volstrekt vreemden in hun ruimte laat. Als je ze uit hun huis haalt.
En bovenal: een toename van het aantal ziekenhuisbevallingen gaat de perinatale sterfte NIET doen dalen. Niet in de groep vrouwen die op dit moment thuis bevalt: die in de periode van 37 tot 42 weken.

Dus wie de brief maar leest - stel jezelf de vraag en stel hem vervolgens aan wie het horen wil: waar gaat dit nou echt over?

1 opmerking:

  1. En dan is de volgende stap: we gaan dit stoppen. Door een houding van vrolijke niet-medewerking.
    No more. Genoeg. Klaar en nu opzij met je ministerie, er gaat iemand bevallen en dat is waar het omgaat, belangrijker dan jouw gereutel erover. Als je niet weet waar het over gaat moet je zwijgen.

    BeantwoordenVerwijderen